A kapcsolatépítés nüanszai

Egy igazán jól működő kapcsolati háló apránként, apró gesztusok révén nő napról-napra. Ilyen apró és kissé alulbecsült mozzanat, amikor két embert összekötünk, bemutatunk egymásnak az ismeretségi körünkből. De hogyan csináljuk ezt jól?

screen_shot_2018-03-22_at_16_36_41.png

“Bár az ösztöneinkkel ellentétesnek tűnik, de minél önzetlenebb a hozzáállásunk, annál előnyösebbnek fogjuk érezni a kapcsolatot. Ha úgy döntünk, hogy segítünk másokon, hamar megszilárdíthatjuk jó hírnevünket, a lehetőségeink univerzuma pedig kitágul.” – írja Reid Hoffman, a Linkedin alapítója. És milyen igaza van!  A segítségnyújtás pedig nem feltétlenül jelent grandiózus gesztusokat. Gyakran az apróbb, ‘ötperces szívességek’ vezetnek egy kapcsolat megszilárdításához, elmélyítéséhez. Ilyen apróság lehet egy darabka a szakértelmünkből, egy problémás helyzet gyors megoldása vagy éppen ismerőseink összekötése. 

Ez utóbbi az, amiből talán mindenki egyformán nyerhet. Pozitívabb lesz a megítélésed, a másik két fél kapcsolati hálója pedig gazdagodik, hiszen ez akár egy hosszabb együttműködés alapja is lehet. De csak akkor, ha a bemutatás tényleg jól sikerül: a megfelelő időben, a megfelelő módon, a megfelelő embereket ismertetjük össze egymással. Következzen most öt tanács, amit érdemes megfontolnod a siker érdekében!

screen_shot_2018-03-22_at_16_37_03.png

1. Keresd a hasonlóságot!

Hasonló, a hasonlónak örvend – ezt ösztönösen mindannyian tudjuk. De Burger és kutatócsapata bizonyította is, hogy rokonszenvet táplálunk azok iránt, akik hasonlítanak hozzánk. Legyen ez a hasonlóság például valamilyen személyiségjegy, érdeklődés vagy akár a születési dátumunk. Következésképpen azok, akik meg akarják kedveltetni magukat, ezt úgy is elérhetik, ha a hasonlóságukat hangsúlyozzák. Ez az alapvetést érdemes akkor is szem előtt tartanunk, amikor két embert bemutatunk egymásnak és a közös pontokra felhívni a figyelmüket. 

2. Legyen kölcsönösen előnyös a kapcsolódás!

Ez az, amit - tapasztalataim szerint - a legtöbben figyelmen kívül hagynak. Ha csak az egyik félnek előnyös az ismerettség, akkor aszimmetrikus lesz a kapcsolatuk. Feleslegesen megterheljük az egyik felet. Amikor John Lennont és Paul McCartneyt bemutatták egymásnak, McCartney megtanította Lennonnak, hogyan kell gitárt hangolni. Lennon pedig a dalszerzésről tudott egyet-mást. Ha nem lett volna kölcsönösen előnyös a helyzet, akkor a Beatles nem jött volna létre.

3. Légy átlátható!

Amikor két embert bemutatsz egymásnak, akkor részben kezedkedsz is értük. De egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora és mire terjed ki ez a felelősség. Éppen ezért fontos átláthatóvá tenned minden fél számára, hogy kivel, milyen kapcsolatban állsz. Hiszen ezzel a felelősséged határait is kijelölöd és így számos kellemetlen eseményt megelőzhetsz.

4. Kérj engedélyt!

Megtaláltad a közös pontokat és a kölcsönös előnyök is biztosítottak, így azt gondolod: nincs más hátra, mint bemutatni a két embert egymásnak. Azonban van itt még valami, amit mindenképp meg kell tenned. Mind a két fél engedélyét kell kérned, mielőtt bemutatnád őket egymásnak. Számos olyan félreértést elkerülhetsz így, ami csak a vígjátékokban vicces (vagy még azokban sem).

5. Nemet mondani is tudni kell!

Végül, de nem utolsó sorban egy sokakat foglalkoztató kérdés: Mit tegyél akkor, ha valaki arra kér, hogy mutasd be egy ismerősödnek, de ezt nem érzed helyén valónak? Amennyiben bármilyen szempontból kellemetlenül érint a kérés, udvariasan és határozottan mondj nemet.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem