Az énmárkázás legtipikusabb hibái

Fontolgatod, hogy tudatosan építsd az énmárkád? Még csak most kezdtél hozzá vagy már régóta építed? Akárhogy is van, az alábbi tíz hibát ne kövesd el!

enmarka_6.png

1. "Híres akarok lenni"

 

Nem az a bizonyos 15 perc hírnév - amit Andy Warhol emlegetett - az énmárkaépítés célja. A személyes márkád építése a szakmai céljaid elérését támogatja. A cél az, hogy azok ismerjék a nevedet, akik ebben szerepet kaphatnak. Persze ez nem zárja ki azt, hogy népszerűvé válj. De ahogy Göncz Árpád megfogalmazta a lényeget egy interjúban: “A népszerűség igazi titka, ha az ember nem igazodik mindig a népszerűség követelményeihez." És milyen igaza volt. 

2. "Én, Én, Én és Én"

Sokan összekeverik az énmárkaépítést az önreklámmal és fáradhatatlanul magukat, saját nagyszerűségüket hirdetik. Fontos, hogy megmutasd az egyediséged, hogy ne bújj el egy avatar vagy egy logó mögé, de ez nem jelenti azt, hogy mindennek kizárólag rólad kellene szólnia. A lényeg: több hasznos, érdekes, informatív tartalom és kevesebb önreklám.

3. "Olyan akarok lenni, mint..."

Egy erős márka hiteles, azonnal felismerhető, azonosítható. Nincs ez másképp az erős énmárkák esetében sem. Fontos, hogy markánsan megkülönböztesd magad, hogy ne másokra  akarj hasonlítani. Jó, ha vannak példaképeid, ikonjaid, azonban ne felejtsd el: inspriálódni ér, de másolni nem. Hiszen az énmárkaépítés alapkérdése az,  hogyan különbözteted meg magad? Mi az, amiről ismerjenek? Miért pont téged válasszanak?

4. "Csak a trendek"

Ne a trendek alapján dönts, hanem az erősségeidre alapozz. Csodásan írsz? Remekül mesélsz történetet egy kamera előtt vagy éppen csodásan adsz elő? A lényeg, hogy a természetes erősségeidre építs és az alapján válaszd ki a megfelelő kommunikációs formát és eszközöket. Ha pedig mindenképp a trendkövetést választanád, akkor legalább alakítsd át egy kicsit, hogy jobban passzoljon a személyiségedhez.

5. "Nem vagyok tervezős típus" 

Ha erős énmárkára vágysz, a következetesség elengedhetetlen. Ezért érdemes legalább egy alapstratégiát összerakni, ami persze nem zárja ki a sponteanitást. Természetesen, nem kell több száz oldalas dokumentumban gondolkoznod, de az irányokat érdemes átgondolni. Megéri átgondolni azt, hogy melyik polcra teszed magad? Milyen témáid, üzeneteid vannak? Milyen eszközöket használsz? Hol és hogyan éred el a közönséged? Hetente mennyi időt szánsz az énmárkád építésére? És persze azt is érdemes megvizsgálnod, hogy egyáltalán honnan indulsz

6. "Majd online építem az énmárkám"

Igaz, hogy az online felületek nagyszerűen használhatók az énmárkád építéséhez. De számos más eszköz is a rendelkezésedre áll. A netes felületek és közösségi oldalak lehetővé teszik, hogy könnyen és gyorsan kapcsolatba kerülj bárkivel. Jóval több embert elérhetsz, mint személyesen. A mennyiség mellett, azonban nem árt a minőségre is figyelni. A valóban minőségi kapcsolatokhoz elengedhetetlen a személyes találkozó. Azt pedig nem kell hosszasan elmagyaráznom, hogy a minőségi kapcsolatok mennyire fontosak.

7. "Rögtön, de azonnal"

Az énmárkaépítés az a folyamat, melyben a legfontosabb szakmai és személyes tulajdonságainkat, értékeinket tudatosan és következetesen kommunikáljuk, mások számára is láthatóvá tesszük. Ebből a mondatból most a folyamaton van hangsúly. Azzal együtt is, hogy már a folyamat elején is számíthatsz néhány apróbb eredményre, idő kell ahhoz, hogy beérjenek az erőfeszítéseid és jelentősebb változásokat tapasztalj. 

8. "Igen, igen, igen"

Közhely, de igaz: a mennyiség a minőség rovására mehet. Nem kell minden adódó lehetőséget kihasználni, nem kell mindig elérhetőnek lenned. Erős énmárka nincs minőség nélkül. Ha mindent elvállalsz, mindenre igent mondasz, akkor szétforgácsolódnak az energiáid. Nagyon nem mindegy, hogy minden adódó lehetőséget és feladatot elvégzel vagy a valóban fontos dolgokat valósítod meg a lehető legjobb minőségben

9. "Egész jó pedig én csináltam"

A professzionális szakember egyik fontos ismérve, hogy nem vállalkozik olyan feladatra, amihez nem ért. Ezt azonban sokan elfelejtik, amikor kilépnek a szűken vett szakmai területükről (például amikor az online megjelenésükről vagy éppen az énmárkájukról van szó). Az „egész jó pedig én csináltam” megoldások, rombolhatják a szakmai megítélésed. Jobban megéri szakemberhez fordulni. Tudom ennek ára van. Mint ahogy a házilagos, látszólag ingyenes megoldásoknak is. A kérdés az, hogy hol és hogyan akarsz fizetni?

10. "A munkám magáért beszél"

Sokan azt gondolják, nincs szükségük az énmárkájuk építésére. Elég, ha kiválóan végzik a munkájukat, a feladataikat. Majd egy ponton szembesülnek a valósággal: hiába a jól elvégzett munka, a szakmai tapasztalat, az elismerésre méltó teljesítmény, ha senki sem tud róla. Ezért megrekednek a szakmai ranglétrán, a jó lehetőségek és ügyfelek mindig másokat találnak meg. Ilyenkor kampányszerűen, kapkodva és minden megfontoltság nélkül használják az énmárkaépítés eszköztárát. Nem nehéz belátni, hogy obb az ilyen helyzeteket elkerülni. Az már csak a ráadás, hogy a személyes márkád építése az egyik legjobb ellenszer az igen bosszantó, középszerű nyomulókkal szemben.

Kép: Laurent Batel

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása