5 lecke Oprah Winfreytől

„Nem számít, hogy mi a neved, az sem, hogy honnan jössz. A győzelem csakis rajtad áll” – vallja Oprah Winfrey. Az esetében ezek nemcsak üres szavak, hiszen élettörténete is igazolja.

oprah_winfrey_2.jpg

Az 1986 és 2011 között sugárzott The Oprah Winfrey Show a televíziózás történetének egyik legnézettebb beszélgetős műsora volt, hetente átlagosan 40 millió nézővel. A Média királynőjének is becézik, de neve bevonult az amerikai hétköznapok szótárába, az “Oprahfication” kifejezéssel illetik a terápiás hatású nyilvános vallomásokat. Vasárnap este pedig elnyerte a Golden Globe Cecil B. DeMilleról elnevezett életműdíját. Winfrey mélyről küzdötte fel magát a csúcsra. Elképesztően népszerű és emellett ő az egyetlen olyan fekete nő, aki saját erejéből lett milliárdos. Nézzük mit tanulhatunk tőle!

1. A kiválóság a legjobb ellenszer

Ő volt az első fekete nő, aki televiziós hírolvasóként dolgozott. A 70-es évek elején került a Nashville’s WLAC-TV-hez, 76-ban már Baltimore-ban olvasta a hatórás híreket. Tíz évvel később pedig már saját beszélgetős műsorát vezette. Mindeközben tisztában volt azzal, hogy a producerek nem feltétlenül egy fekete nőt szeretnének a képernyőn látni. De nem adta fel, hitt abban, hogy ezeket az akadályokat le lehet győzni: “A kiválóság a legjobb fegyver a rasszizmus és a szexizmus ellen.”

oprah_5.jpg

2. Írd át a szokásokat!

Winfrey sikerének egyik tényezője (a sok közül), hogy időről-időre felülírta a bevett szokásokat. Amikor hírolvasóként dolgozott a kollégái száraz, objektív hangnemben olvasták a híreket, ő érzelemmel, empátiával és átéléssel. Más volt, de a közönség kedvelte. Később a beszélgetős műsorok bevett szabályait hágta át. Újra írta a menetrendet azzal, hogy új komolyabb témákat is hozott a műsorába, mint amilyen a lelki és fizikai egészség vagy éppen az oktatás.

3. A kölcsönösség varázsa

Aktív televiziós korában, a saját műfajában utolérhetetlen volt. Kőkeményen kérdezett, de mindeközben olyan empátiával közelített az interjúalanyai felé, mely még a legzárkozóttabbakat is meglepően nyílt vallomásokra bírja. Munkáját, küldetésként fogta fel: „Azért tévézek, hogy megváltoztassam az emberek életét, segíteni akarok nekik, hogy másképpen lássák magukat” – magyarázta egyik interjújában. Emellett pedig ő maga is megosztotta a saját küzdelmeit és tapasztalatait. Sokan úgy vélik, hogy éppen ez népszerűségének titka: nem csak a másiktól várja, hogy megnyíljon előtte, hanem maga is őszinte vallomást tesz.

oprah_3.jpg

4. A siker titka

“Az a titok, hogy nincs titok. Bármit is akarsz elérni, a cél eléréséért meg kell dolgoznod.” Bár közhelyesen hangzik Winfrey bölcseleted, de való igaz: kitartás nélkül egészen biztosan nem megy. Winfrey nemcsak a pályája elején dolgozott rengeteget, hanem akkor is amikor az éves fizetése már dollár milliókban volt mérhető. Aktív televíziós időszakában, átlagosan heti 50-60 órát töltött munkával.

5. A saját felelősséged

“Én nem úgy gondolok magamra, mint egy szegény, hátrányos helyzetű, gettóból feltört lányra. Én úgy gondolok magamra, mint valaki olyanra, aki korán megtanulta, hogy felelős magáért és ebből jót hozott ki.” A lényeg: fontos, hogy felelősséget vállalj magadért és a tetteidért. Ez utóbbi egyben azt is jelenti, hogy másokról se feledkezz meg. Miközben Oprah Winfrey keményen megdolgozott a sikereiért, sem az úton, sem a csúcson nem feledkezett meg másokról sem. Nagylelkű jótékonykodó és kiáll másokért, fontos ügyekért is, mint ahogy azt a Golden Globe életműdíj átadóján elhangzott beszéde is bizonyítja.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása