Az ajándékozás tudománya

Bár a mondás úgy tartja, hogy a szándék a fontos, de azért az sem árt, ha a megajándékozott  valóban boldog az ajándékával. Nézzük, hogyan érhetjük ezt el! 

karacsony.png

A legtöbben ügyes ajándékozónak tartják magukat, de ha megkérdeznénk őket arról, hogy a barátaik, ismerőseik és üzlettársaik mennyire jók az ajándékozásban, nagy valószínűséggel furábbnál-furább esetek ömlenének ránk megállítathatatlanul. Persze az ilyen helyzetek könnyen elkerülhetőek lennének, ha egész egyszerűen megkérdeznénk barátainkat, ismerőseinket arról, hogy minek örülnének. 

A bökkenő csak az, hogy igen kevesen szánjuk rá magukat egy ilyen lépésre. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy úgy véljük a másik kevésbé örülne az ajándéknak, emellett pedig még magunkat is negatív színben tűntetnék fel, hiszen nem vettük a fáradtságot a megfelelő ajándék kitalálására. De tényleg így van ez?

karacsony_5.png

Francesca Ginot és Frank Flynnt - a Stanford University szociálpszichológusait - nem hagyta nyugodni ez a kérdés. Ezért megterveztek és kiviteleztek egy kísérletsorozatot. Kísérletükben, két csoportba osztották a résztvevőket. Az egyik csoporttól azt kérték, hogy gondoljanak vissza, amikor ajándékot adtak valakinek, a másik csoporttól pedig azt, idézzék fel, amikor ajándékot kaptak.

Majd mind a két csoportot két részre osztották. Az ajándékozásra visszaemlékezők egyik felét arra kérték, hogy olyan esetet idézzenek fel, ahol listáról választottak ajándékot, míg a többieknek olyan ajándékra kellett gondolniuk, melyet nem a listáról választották. Ugyanerre kérték a "megajándékozott" csoportot (vagyis a csoport egyik felének olyan helyzetekre kellett gondolnia, amikor a listájukról kaptak ajándékot, a többieknek meg arra, amikor nem).

karacsony_2.png

Az ajándékozók csoportjánál nem számított, honnan választották az ajándékot - 'saját' vagy a másik listájáról -, úgy vélték a megajándékozott ugyanúgy örült az ajándéknak. Ugyanakkor azok akik, az ajándékozottak csoportjába tartoztak, sokkal jobban értékelték az ajándékot, ha az előzőleg szerepelt a listájukon, mint azok akik a listájukon nem szereplő dolgot kaptak.

Ez akkor is így volt, amikor nászajándék vagy születésnapi meglepetés felidézéséről volt szó. De akkor is amikor a kutatók nem emlékeket vizsgáltak, hanem véletlenszerűen kiválasztott és párosított résztvevőket kértek arra, hogy ajándékozzák meg egymást, a másik kívánságának figyelembe vételével vagy éppen figyelmen kívül hagyásával.

karacsony_1.png

Azzal sem árt tisztában lenni, hogy egy ajándék értékelése nemcsak az ajándokozott örömére van hatással, hanem arra is,mekkora késztetést érez a viszonzásra. Emellett pedig az az ajándékozó megítélésére is kihat. Összességében, tehát mindenki jobban jár, ha a találgatás helyett kipuhatojuk - vagy éppen egy listát kérünk arról -, minek örülne a másik, akár magán-, akár üzleti környezetünkről van szó. Ha pedig megvan az a lista, akkor ne írjuk felül a sajátunkkal.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem