Instagrammal a csúcsra

Hogyan lehet vesztesnek tűnő helyzetet megfordítani? Például úgy, ahogy azt a ma már elismert grafikus, CJ Hendry tette.

screen_shot_2017-09-04_at_17_18_55.png

A 29 éves CJ Hendry először olimpiai bajnok akart lenni, ezért éjjel-nappal edzésekre járt. Majd Frank Wright Lloydot, választotta példaképnek és építészetet tanult, de ezt is feladta. Ekkor a pénzügyi tanulmányok következtek, gondolta Jordan Belfort, a Wall Street farkasának nyomdokaiba lép. Az újabb és újabb célok kijelölése mögött pedig folyamatos elégedetlensége állt. Sehogy sem találta a helyét. Frusztrációját pedig - ahogy az másokkal is megesett már - luxus divatcikkek vásárlásával orvosolta. Ez pedig komoly problémákat okozott, hiszen egy ilyen költséges hobbit nem engedhetett meg magának.

A mélypont alig több mint négy évvel ezelőtt következett be, amikor Hendry azzal szembesült egy a barátnőivel töltött este végén, hogy még a fogyasztását sem tudja kifizetni. Ott ült a bárban 5000 dolláros táskája társaságában és egy 48 dolláros kifizetetlen számlával. Éppen ott hagyta pénzügyi tanulmányait és hiába vállalt munkát - eladóként  dolgozott a Chanel egyik üzletében - a pénzügyei sem álltak túl fényesen. Frusztrált volt és lehangolt, de ez volt az a pillanat, amikor eldöntötte: ez így tovább nem mehet! Másnap reggelre egy terv is körvonalazódott a fejében.

cj_hendry_szemelyes_marka.png

Adj időt magadnak!

Hendry mindig is szerettet rajzolni, a terv tehát az volt, hogy egy évig csak rajzolni fog. Ha pedig egy év alatt nem ad el egyetlen képet sem, akkor keres majd valami ’tisztes polgári foglalkozást’. Meghökkentő terv, amiről többen le is akarták beszélni. Azonban Hendry nem hagyta magát. És milyen jól tette! Az idő őt igazolta, ma már több ezer dollárért kelnek el a képei.

De ne szaladjunk ennyire előre az időben. Hiszen egy fontos kérdés még hátra van: hogyan finanszirozható egy ilyen terv abból a helyzetből, amikor valakinek még rajzeszközökre és papírra sincs pénze? Hendrynek erre is volt megoldása. Az interneten eladta minden holmiját, köztük az önjutalmazó vásárlásainak luxus tárgyait is. Csupán  néhány farmert és polót tartott meg, majd haza költözött a szüleihez.

cj_hendry_personal_brand.jpg

Legyen stratégiád!

Gyakran megesik, hogy a kényszerűségből vállalt feladatok tapasztalatai felbecsülhetetlen értékűvé válnak. Nem történt ez másképp CJ Hendryvel sem. A Chanelnél eladóként töltött ideje alatt megfigyelhette, mennyi munka van egy erős márka mögött, hogyan épül fel egy luxusmárka és azt is megtanulhatta mi az, hogy márkaélmény. Ezen tapasztalatok birtokában készítette el stratégiáját.

A legfontosabb alapelv az volt, hogy nem követi a bevett szokásokat. Ezért nem keresett menedzsert, sem galériát, ahol kiállíthatja a képeit, de gyűjtőket sem, akiket rábeszélhetne a vásárlásra. Ehelyett azt választotta, hogy közösséget épít maga köré, az Instagram felületét használva. Napi 12-14 óra rajzolás mellett, maga fotózta az elkészült képeket és a munkafolyamatokat, majd ezeket a fotókat posztolta az Instagram profilján.

cjhendry3.jpg

Legyenek szabályaid!

Jellegzetes, fekete-fehér, fotórealisztikus képeinek témájának pedig a divatot választotta. Pontosabban luxusmárkák ikonikus darabjai. Témaválasztását saját érdeklődése határozta meg. Nem törekedett márka együttműködésekre, mivel nem a követői táborát, hanem a képeit akarta értékesíteni. Éppen ezért soha nem fogad el termékmintákat és pr ajándékokat.

Hendry stratégiája pedig működött vagyis működik a mai napig. Hat hónap után elkelt az első képe. Az első vásárlást követően, Bill Tikos – kurátor, a Cool Hunter oldal alapítója – is felfigyelt Hendry munkáira, majd meghívta az Art Hunter művészeti vásárra. Amikor pedig Tikos a vásár előtt két héttel bemutatta Hendry képeit a saját Instagram oldalán több mint száz érdeklődő e-mailt kapott. A képek pedig egytől-egyig elkeltek még a kiállítás előtt. 

cj_hendry_enmarka.png

Hendry ma már túl van több önálló kiállításon, többek között New Yorkban is bemutathatta munkáit, a kezét pedig 10 millió dollár értékű biztosítás védi. Emellett több hírességet is tudhat a vásárlói között, például Vera Wang is büszke tulajdonosa egy Hendry képnek. Idén pedig maga Christian Louboutin támogatja alkotói tevékenységét. A Louboutinnal kötött megállapodás természetesen nem korlátozza Hendry művészi szabadságát. Így született meg a Contemporary colours című sorozata illetve zsírkréta cipellői, melyekkel mindenki kedvére rajzolhatott a Hong Kong-i Louboutin butik falára.

cj_hendry_cimlap.png

Az pedig egy apró csavar Hendry történetében, hogy a pénzügyekhez mégis lett némi köze. Persze nem úgy, ahogy egykor tervezte. Ugyanis a Financial Review felkérte a címlapjának megtervezésére. 

Képek: CJ Hendry Instagram oldala

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem