Olvasd azt, amit a nagyok!
A 'rám még könyv nem volt ilyen hatással' szellemében, öt kétségkívül sikeres ember legkedvencebb olvasmányai. Rendhagyó könyvajánló, meglepő választásokkal.
Egy nem tipikus üzleti könyv, Bill Gates és Warren Buffett ajánlásával
Amikor 1991-ben Bill Gates először találkozott Warren Buffett-tel és megkérte ajánljon neki egy olvasásra érdemes üzleti könyvet, még nem sejtette, hogy a találkozó egy barátság kezdete lesz. A Buffett ajánlotta könyv pedig kedvenc könyvei listájának legelejére kerül.
A könyv amit Warren Buffett hezitálás nélkül Gates figyelmébe ajánlott, nem egy trendi újdonság volt, hanem John Brooks – a New Yorker rezidens szerzőjének – 1969-ben megjelent, Business Adventures-e. Meglepő választás, hiszen Brooks könyve nem éppen tipikus menedzser irodalom. A könyvben nincsenek instant tanácsok vagy egymondatos bölcsességgé csupaszított következtetések.
A Business Adventures tizenkét – már korábban a New Yorkerben megjelent - hosszabb írást tartalmaz a Wall Street világából. Tizenkét üzleti sztorit, aminek mélyére ás a szerző, bemutat néhány meghatározó figurát, de leginkább a történések mögötti mozgatórugókat igyekszik rekonstruálni. Mi Bill Gates összegzése a könyvről?
"Minden üzleti tevékenységben alapvető az emberi tényező. Nem számít a tökéletes termék, gyártási terv és marketing pitch, ha nincsenek megfelelő embereid, akik megvalósítják a terveket."
Klasszikusok Jack Dorseytól
A Twitter és a Square vezérigazgató Jack Dorsey választása, pontosabban választásai sem nevezhetőek éppen tipikus üzleti könyveknek, hiszen nála holtverseny van az olvasmány lista élén. Mégis azt mondja, hogy ez a két könyv - nevezetesen Az Öreg halász és a tenger, Ernest Hemingwaytől valamint a 19. századi, amerikai költő Walt Whitman: Fűszálak című kötete - voltak és vannak a mai napig a legnagyobb hatással rá.
„Szeretem az érthetőségét, a feszességét és költőiségét, úgy gondolom, hogy egy olyan tipikus küzdelmet mutat be, mely időről-időre előtérbe kerül a fikciós és nem-fikciós irodalomban is.”- mondja Az öreg halász és tenger-ről nyilatkozva, melyet egyébként újra és újra kézbe vesz.
Talán még a Hemingway kötetnél is meglepőbb választás Whitman – először 1855-ben megjelent – verses kötete. Vajon hogyan kapcsolódnak a versek a karrierjéhez, milyen szerepet játszanak üzleti sikereiben? Erről így vall:
"A költészet olyan, mint a programozás, elvont fogalmakat olyan térben helyez el, ahol lehetőség nyílik a legkülönbözöbb értelmezésekre. Mindenki megalkothatja a saját változatát és ezáltal jobb, kreatívabb válaszokat találhat.”
Guy Kawasaki 'kötelező' olvasmánya
Minden területnek megvannak azok az alapkönyvei, melyeket egész egyszerűen el kell olvasnod, ha az adott iparágban tevékenykedsz – vallja Guy Kawasaki – és vannak olyanok, amit mindenkinek kötelezővé kellene tenni. Kawasaki ez utóbbi kategóriába sorolja Dr. Robert Cialdini: Hatás című könyvét.
“Ez a könyv olyan betekintést nyújt, olyan szociálpszichológiai alapelveket mutat be, amelyeket egyaránt hasznosíthatunk az üzleti és személyes döntéseink során. Őszintén meglepődnék, ha ezt a könyvet olvasva valaki nem lesz jobb (üzlet) ember.”
– mondja Kawasaki Cialdini művéről.
Azt nem tudom, valóban jobb emberré válsz-e Cialdini könyvének elolvasása után, de abban biztos vagyok, hogy megismered az emberi döntések mögött meghúzódó törvényszerűségeket és hatásmechanizmusokat. Ezek ismeretében pedig nemcsak jobb döntésekben reménykedhetsz, hanem hatékonyabb kommunikátorrá is válhatsz.
A könyv, ami George Lucasnak is segített
A csillagok háborúját talán nem ismernénk vagy éppen teljesen másnak ismernénk, ha George Lucas az egyetemi évei alatt nem olvasta volna - és később nem ismételte volna meg a műveletet - John Campbell: The Hero with a Thousand Faces című munkáját.
Ugyanis, amikor Lucas 1975-ben elakadt A csillagok háborújának történetével, ez volt az a könyv ami átlendítette a holtponton. Ekkor Lucas ismét elolvasta Campbell művét, az általa megalkotott karakter tipológiát és történet típusokat felhasználva újra átírta a film forgatókönyvét.
Bár Campbell könyve több mint hatvan éve jelent meg, mit sem veszített értékéből. Sőt, azóta sem született ennél átfogóbb és alaposabb munka a témában. Ha igazán jó történetmesélővé képeznéd magad, mindenképp érdemes elolvasnod ezt az alapművet. Arra azonban készülj fel, hogy Campbell tudományos alapossággal és részletességgel tárgyalja témáját, a könnyed magazinos stílus nem sajátja. Viszont a könyv elolvasása után pontosan érteni fogod: hogyan épül fel egy igazán jó történet és mi teszi egy sztori szereplőjét igazi hőssé.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösségéhez, klikk ide!