Tévhitek és mellékvágányok

Céges márka vagy személyes márka? Kacifántos kérdés, mely gyakran elakadást okoz. Ráadásul, még az is kiderülhet, hogy nem ez a megfelelő kérdés. Mivel mellékvágányra tereli a gondolataidat. 

szemelyes_marka_1.jpg

A felvezetőben említett dilemma csapdájába sokan beleragadnak. A helyzetet csak tovább fokozza, amikor egy vállalkozás vagy honlap létrehozásáról van szó. Ilyenkor előkerül a névválasztás problematikája is. Ráadásul a helyzet megoldását, néhány igen makacs tévhit is akadályozza. Nézzük a három legelterjedtebbet!

enmarka_1.jpg

1. tévhit: Választani kell a kettő közül

Bár  a szakirodalom élesen elválasztja a céges és a személyes márkát, mivel részben eltérő megközelítést igényel a megközelítésük. Mégis a gyakorlat mást mutat. A valóságban igen nehezen szétválasztható a kettő. Legyen szó kisebb vagy nagyobb cégről, alkalmazottról vagy ügyvezetőről a céges és a személyes márka egymást erősítve (vagy éppen gyengítve) működik. És persze azt se felejtsük el, hogy önmagában a saját neved használata – akár cégnévként, akár a honlapod címeként - még nem jelent tudatos énmárkaépítést. 

A céges és személyes márka egymással kölcsönhatásban és átfedéssel működik. Jó példa erre Sharyl Sandberg, aki jelenleg a Facebook operatív igazgatója vagy éppen Richard Branson és a Virgin birodalom története. De azokban az esetekben is nehezen szétválasztható a kettő, amikor a tulajdonos, a vezető vagy éppen az alkalmazottak kevésbé vannak szem előtt és nem építik tudatosan az énmárkájukat. Hiszen a munkatársak, az ügyfelek és partnerek velük találkoznak. Ezek a személyes kontaktusok és tapasztalatok pedig igen erősen befolyásolják a céges márka megítélését is. 

federica-campanaro-27450.jpg

2. tévhit: Ha a nevemet használom, mindent kockáztatok

Nincs nagyobb felelősség és elköteleződés, mint egy vállalkozáshoz a saját nevünket adni. Hiszen a cégnév általában lecserélhető, azonban a saját néven működtetett vállalkozásokban ez nem lehetséges. Rizikós döntés - gondolják sokan -, hiszen a saját néven futó vállalkozással a személyes reputációnkat is kockáztathatjuk. Ha bukik a cég, mi is bukunk. Arról azonban sokszor megfeledkeznek, hogy ez akkor is igaz lehet, ha nem adják a saját nevüket a vállalkozásukhoz.

A jó hír az, hogy egy elbukott vállalkozás vagy egy elhibázott döntés megítélése nem a névválasztástól függ. Akkor sérül a személyes márkád – bármilyen néven futó vállalkozásod van -, ha nem megfelelően kezeled a helyzetet és nem vállalsz felelősséget. Ha felvállalod a hibás lépéseidet akkor nem, hogy nem sérül a márkád, de még hitelessebbé is válhatsz.  Ezt bizonyítja az is, hogy például a befektetők egy jó része nem szívesen fektet be olyan ötletbe, cégbe, aminek a tulajdonosa még soha sem bukott el. De a hibák vállalása akár a leendő munkaadóknál is jó pont lehet, ahogy ezt Jeff Scardino esete is bizonyítja.

personal_branding.jpg

3. tévhit: Csak hozzám fognak kötődni az ügyfelek

Vannak, akik attól tartanak, hogy ha a személyes márkájukra alapozzák a cégüket, akkor az ügyfelek csak hozzájuk fognak kőtödni. Ez pedig növekedés esetén problémákat okozhat. Az ügyfelek nem fogják elfogadni partnerként a munkatársaikat. Emiatt, céges márkaépítésre kell váltaniuk. Így az énmárkaépítésbe fektetett idő és energia kárba vész.

De ez felesleges aggodalom. Ha egy erős és szerethető énmárkát építesz, azzal a céges márkád is épül, hiszen hozzád kötik a tevékenységedet, a vállalkozásodat is. Ez persze fordítva is igaz, ahogy az eddig leírtakból is kitűnik. A céges márka is hat a személyes márkádra.  Bővülés esetén, pedig akár a céges, akár a személyes márka - vagy éppen a kettő együtt - garantálhatja az addig megszokott minőséget.  Jól példázza ezt a Ben&Jerry története, Anna Wintour és a Vogue vagy Sallay Fanni és sütis vállalkozása a Cake Shop, hogy egy magyar példát is említsek.

sajat_szemelyes_marka.jpg

Akkor mégis mi a megoldás? Közelíts máshonnan: a fontossági sorrendet állítsd fel, majd ez alapján döntsd el melyikre mennyi energiát szánsz, melyik lesz a hangsúlyosabb. Erre pedig akkor tudsz válaszolni, ha egyet visszalépsz. Első lépésként azt gondolod végig, milyen üzleti céljaid és terveid vannak, mi jellemző az iparágadra és persze a személyes szakmai ambicióidról se feledkezz meg.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem