Másodállása: Ikon

“Ne mondd nekem azt, hogy vannak szabályok” – ez a mottója Lyn Slaternek. Bár a mottó a stílusos öltözködésre utal, de akár a 63 éves Slater elmúlt éveire is alkalmazható. De ki is ő és mit tanulhatunk tőle?

enmarka_1.png

Lyn Slater, foglalkozását tekintve egyetemi tanár, területének elismert szakértője. A tudományos fokozattal rendelkező hölgy könyve – a Szociális munka gyakorlata és a jog – kötelező olvasmány több egyetemi kurzuson is. Az elmúlt években azonban nem tudományos munkásságával, hanem divatblogjával került a figyelem középpontjába.

Manapság szerződése van az egyik legnevesebb New York-i modellügynökséggel, több reklámkampányban valamint a Grey magazin címlapján is szerepelt. Adódik a kérdés, miért indít divatblogot egy sikeres egyetemi tanár és hogyan lesz ebből mindössze három év alatt ekkora siker? 

personal_brand.png

Véletlenül ikon

Slater mindig is adott a megjelenésére. Egyetemi professzorként bizonyos korlátokkal számolnia kellett, de mindig igyekezett valami csavart vinni a megjelenésébe. Valami olyan egyéni pluszt ami kifejezi a személyiségét vagy éppen a napi hangulatát. Ahogy ő mondja “az öltözködés, a divat nekem nem hobbi, hanem a mindennapi rutin része”.

Így aztán nincs is mit csodálkozni azon, hogy az egyetemi előadások végén nemcsak szakmai kérdésekkel keresték meg a diákjai. Nem egyszer megesett, hogy a ruhái származási helyét firtatták. De nemcsak az egyetemi hallgatók értékelték egyéni megjelenését. A boltokban és az utcán is gyakran kérdezgették, hogy mivel foglalkozik a divatiparban, kinek dolgozik ezen a területen. A blog elnevezése is ebből az élményből született: Accidental Icon.

enmarka_4.png

Tudományos alaposság

Slater azonban - ahogy az egy egyetemi embertől elvárható - nemcsak az intuicióira hagyatkozott. Az évek során több kurzust is elvégzett a New Yorki-i Divatintézetben valamint alaposan elmélyedt az öltözködés és a divat szakirodalmában. Ezzel együtt is a bloggolásra egy személyes momentum vette rá.

Saját bőrén is megtapasztalta azt a társadalmi nyomást, amit a legtöbb nő. Nevezetesen, azt a társadalmi elvárást, hogy nők az évek múlásával egyre kevésbé legyenek láthatóak, az öltözködésükkel is egyre inkább simuljanak bele a környezetükbe. Talán pont ez a társadalmi elvárás áll az oka annak is, hogy Slater nem talált olyan divatmagazint – legfeljebb egy-egy rovatot -, mely a 60-as évei felé közelítő vagy azon már túllépő nőknek szólt volna.

E hiányérzet miatt kezdett szisztematikus kutatásba. Hátha talál egy az érdeklődésének és korosztályának szóló online felületet. Vizsgálódása e tekintetben sikertelen volt. Másfelől pedig rendkívül sikeres, hiszen egy hiányterületet azonosított. Ekkor döntötte el, hogy blogot indít a hozzá hasonló korú, városi, értelmiségi és a design iránt érdeklődő nőknek. Az elképzelés ekkor még csak annyi volt, hogy saját öltözékeit, a divatról alkotott elképzeléseit, élményeit osztja meg az érdeklődőkkel.

enmarka_2.png

Ha teszel érte, szerencsés leszel

Slater persze nemcsak a terület felderítését végezte tudományos alapossággal, hanem magát a blog megtervezését is. Tanácsadóval is konzultált. Az Accidental Icon-t persze nemcsak a célcsoport különbözteti meg a többi divatblogtól, hanem a tudományos utalások is. Slater időről-időre ismerteti a témában zajló kutatások eredményeit és heti cikk ajánlója 'heti divat bibliográfia' néven fut. Egyébként a projektbe Slater férje is besegített, aki mindig is örömmel fotózta feleségét, ezért a képeket ő készíti.

Ahogy mondani szokták: ha teszel érte, előbb-utóbb a szerencse is melléd szegődik. Ezt Slater esete is megerősíti. Ugyanis a blog indulása után néhány hónappal különös dolog történt vele. Vacsorázni indult egy barátjával, természetesen az alkalomhoz illő, gondosan összeállított szerelésben. Éppen ekkor zajlottak a New York-i Divathét bemutatói, az étterem pedig az esemény helyszíneinek közelében volt. Ahogy Slater az étterem felé közelített elhaladt néhány fotós előtt, akik azt hitték éppen a divatszakma valamelyik prominensét látják. Ezért őrült kattintgatásba kezdtek. Így került be Slater képe és blogja több magazinba is.

enmarka_3.png

Ne aprózd el az eredményeid

A blog az elmúlt években több más felülettel is kiegészült: Facebook, Tumblr, Twitter és Pinterest oldal is több tízezer követővel, valamint egy Instagram profil, ahol 188 ezren követik Slatert. A követők között azonban nemcsak az idősebb korosztályt találjuk meg, rengeteg fiatal rajong a 63 éves egyetemi tanár stílusáért. Ő pedig következetesen posztol és építi saját közösségét. 

Divatbloggerként elért eredményei pedig egyetemi poziciójára is kihatnak. Ezt kissé ironikusan így kommentálta: “Az egyetem is felismerte az ebben rejlő pr-értéket. Amikor megjelent a könyvem, az egyetem honlapján egyetlen cikk sem jelent meg, de most, hogy ‘véletlenül ikon’ vagyok írtak rólam, ezt mókásnak találom.”

Slater a jövőről is stratégikusan gondolkozik. A nyugdíjba vonulását tervezi. Pontosabban azt, hogy nyugdíjas egyetemi tanárként hogyan tud majd karriert építeni a divatiparban. Éppen ezért nem használ ki minden együttműködési lehetőséget, eddig elért eredményeit nem akarja elaprózni. Többek között ezért sem vállalja fizetett posztok közzétételét.

Képek: Accidental Icon

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem