Mire jó egy kreatív önéletrajz?
Sokan ellenszenvvel viseltetnek a kreatív önéletrajzokkal szemben. Az ellenzőknek részben igazuk van. De csak részben.
A leggyakrabban elhangzó érv a kreatív önéletrajzok ellen, hogy csak a kreatív iparágban érdemes ebben gondolkodni és ott is csak korlátozottan. Ez igaz. Nem minden iparágban és nem minden cégnél célravezető kreatív önéletrajzot beadni. Azonban, érdemes nézőpontot váltani és nem a közvetlen alkalmazhatóságot firtatni az ilyen önéletrajzok esetében.
Ismerd az iparágad, kövesd a trendeket és inspirálódj más területekről – hangzik a jó tanács, ami a kreatív önéletrajzok esetében is jól alkalmazható. Ugyanis a kreatív cv-k többsége egy problémás helyzet megoldásaként, egy ügyfél- vagy állásszerzési stratégia részeként készül el. Nézzük, mit tanulhatunk belőlük!
Ha nincs referenciád, készíts magadnak!
Ezek az önéletrajzok referencia projektként is szolgálnak. Gyakran előfordul, hogy a tervezőnek nincs elég olyan munkája, amit referenciaként megmutathatna. Ez minden területen előfordulhat, ha éppen valaki pályakezdő, pályamódosító vagy éppen olyan iparágban dolgozik, ahol a diszkréció rendkívül fontos.
Alakítsd ki a saját pályád!
A tervezők – az önéletrajzuk tervezésekor – nemcsak a szakmai tudásukat, hanem egyéni látásmódjukat, személyes tulajdonságaikat is igyekeznek megmutatni. Azt a stílust, technikát vagy technológiát használják, amiben a legjobbak és a legjellemzőbb rájuk. Azt pedig nem kell hosszasan magyarázni, hogy milyen előnyökkel jár, ha nem kell mások által létrehozott dobozokba szuszakolni magad.
Tudd, hogyan éred el a közönséged!
Ehhez persze tudni kell, hogy kivel szeretnél dolgozni és a jellemzőiket, szokásaikat is igen hasznos felderíteni. Így készült el például a Toilet book , amit a legjobb New York-I kreatív ügynökségek mellékhelységeiben helyeztek el. Hanna Pahn is így szerzett magának állást. De Laura Voet önéletrajza - amit a poszt illusztrációjaként használtam – is ennek szellemében született. Ő csupán meg akarta mutatni, hogy mire képes. A projekt pedig olyan jól sikerült, hogy a Design Taxi cikket is írt róla.
Laura portfoliója egyébként egy levelezőlapot is tartalmazott. Amit egy potenciális ügyféllel folytatott megbeszélés után így kapott vissza:
Képek: innen.