Gondolkozz úgy, mint egy designer!

Pályát módosítanál, elakadtál a szakmai életedben vagy éppen elbizonytalanodtál a szakmai céljaidban? Gondolkozz úgy, mint John Ive az iPhone tervezésekor, használd a design thinking megközelítést!

enmarka_konyv.png

Bár a design thinking kifejezés – magyarosítva talán designgondolkodás vagy formatervezői gondolkodás - csak mostanában kezd beszívárogni a magyar közdbeszédbe, mégis több mint öt évtizedes múlt áll mögötte. Az első ilyen tematikájú konferenciát1962-ben tartották Londonban. Ezzel párhuzamosan pedig olyan egyetemeken indultak kutatások, mint a Stanford vagy az MIT.

A vizsgálódások középpontjában az a kérdés állt, hogy milyen mintázatok, szabályszerűségek fedezhetőek fel és figyelhetőek meg a sikeres designerek kreatív munkafolyamataiban és ezek hogyan hasznosíthatóak az üzleti döntéshozatalban. A vizsgálódások alapján kialakított módszertant pedig mára az üzleti élet legkülönfélébb területein alkalmazzák. A termék- és szervezetfejlesztési kérdésekben éppúgy, mint a munkafolyamatok és szolgáltatások kialakítása során. 

design_thinking_stanford.jpg

És hogy mi a formatervezői gondolkodás különlegessége? A leginkább talán a problémákhoz való hozzáállásban érhető tetten. Nem az egyetlen megoldás megtalálása a cél, ezért nem ragadnak le a legelső jónak látszó ötletnél. Többféle lehetőséget vizsgálnak meg és a gyakorlatban tesztelik ezeket, hogy a folyamat végén a lehetséges legjobb megoldással szolgáljanak az adott problémára.

A design thinking módszertana azonban nem csak a formatervezés folyamatában és üzleti döntések megalapozásakor hasznosítható. Ez a megközelítés igen hasznos lehet a személyes problémák megoldásában is, mint amilyen a karrierünk megtervezése. Legalábbis ezt állítják a Tervezd meg az életed – Design thinking, ahogy a Stanfordon tanítják című könyv szerzői, Bill Burnett és Dave Evans.

tervezd_meg_az_eleted00.jpg

A szerzőpáros persze nemcsak állítja ezt, hanem bizonyítékokkal is szolgál. Ugyanis, lassan egy évtizede tartanak a Stanford Egyetemen pályaorientációs kurzust a design thinking módszertanának alkalmazásával. A kötet a kurzuson szerzett tapasztalataik rendszerezése és összegzése. A könyv középpontjában az álláskeresés, még pontosabban az ideális munkakör megtalálása áll. Ehhez adnak gyakorlati útmutatást a szerzők.

Mini esettanulmányok és rengeteg gyakorlati példa segíti a designgondolkodás alapjainak megértését és elsajátítását. De emellett, minden fejezet végén feladatokat találunk, amivel az elméleti tudást rögtönt gyakorlattá fordíthatjuk. Ilyen például az Odüsszeia-terv pontosabban terveink elkészítése. Ezekben a következő öt évünk három lehetséges változatát foglalhatjuk össze a megadott szempontok alapján. Néhány megoldási javaslat ismerős lehet, ha olvastad Richard N. Boles könyvét - What Color Is Your Parachute? -, de összességében új nézőpontot kínál Burnett és Evans könyve. 

Az első két részt - a bevezetőt és az első fejezetet – különösen hasznosnak találtam, ahol a valós problémák azonosításával és a megfelelő kérdések megfogalmazásával foglalkozik a szerzőpáros. Hiszen mindenkinek volt már olyan felismerése, hogy mennyivel gyorsabban haladhatott volna, mennyi időt spórolhatott volna meg, ha a ténylegesen fontos problémák megoldására fókuszál. Vagy éppen beleragadt egy-egy helyzetbe, mert nem a megfelelő kérdések megválaszolására fókuszált.

A könyvet azoknak ajánlom, akik éppen pályamódosítást fontolgatnak, elakadtak a karrierjükben és nem tudják merre lépjenek tovább, vagy éppen elbizonytalanodtak a szakmai céljaikban. Ha éppen ilyen helyzetben vagy, a továbblépéshez számos ötletet, eszközt és feladatot találsz, de ne feledd a megvalósítás rajtad múlik.

Kép: innen és innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem