Iris szemüvegén át a világ

Az óriási kerek szemüveges, dédnagymamakorú asszonyt sokan tekintik divatikonnak. De ő sokkal több ennél. A 96 éves Iris Apfel, figyelemre méltó szakmai múltú lakberendező, remek üzletasszony és elképesztően színes személyiség.

iris-apfel-blue-illusion-campaign.jpg

Daniela Federici/Courtesy of Blue Illusion

Iris Apfel nagyjából két évtizeddel ezelőtt, 76 évesen vált ismertté szélesebb körben, amikor is a New York-i Metropolitan Múzeum kiállította különleges viseleteit, jellegzetes szemüvegével és ékszereivel fűszerezve. A kiállítás várakozáson felüli sikert aratott és persze a címe is telitalálat volt: Rara Avis (Rare Bird): The Irreverent Iris Apfel. Hiszen Iris Apfel valóban ritka madár. A színek, az anyagok és különféle stílusok merész kombinálása mindig is jellemző volt rá és nem csak a személyes megjelenésében. Nézzük, mit tanulhatunk tőle!

“Nincs jövőd, ha nem táplálkozol a múltból”

Iris Apfel esetében ez nem pusztán egy jól hangzó frázis. Ennek szellemében a középiskola elvégzése után a New York-i Egyetemen tanult művészettörténetet, majd a Wisconsin Egyetemen folytatta tanulmányait. A megfelelő képzettség megszerzése birtokában pedig belsőépítészként, lakberendezőként kezdett dolgozni a Women's Wear Daily magazinnál, Elinor Johnson mellett. Már ekkori felhívta magára a figyelmet különös látásmódjával azzal, ahogy a legkülönfélébb stílusokat, anyagokat és mintákat összekombinálta.

Apfel pályaválasztásban is jelentős szerepet játszott múlt. Pontosabban a családi háttér. Édesapja tükrökkel, üvegekkel foglalkozott, édesanyja pedig egy kis ruhaboltot vezetett. Apját órákig figyelte egy-egy mívesebb tükör készítése közben – saját bevallása szerint - innen fakad a lakberendezés iránti vonzódása. Édesanyjától tanult öltözködési alapszabály pedig napjainkban is kíséri: a legegyszerűbb ruhát is egyedivé, különlegessé teheted a megfelelő kiegészítőkkel.

iris_apfel.jpgRyan Dixon/Courtesy of One Kings Lane

“Tedd a saját dolgod nagyon jól”

Iris1948-ban férjhez ment Carl Apfelhez. Nem sokkal később pedig közös vállalkozást alapítottak Old World Weavers néven. Iris enteriőr projektjeire mindig is jellemző volt a rég múlt stílusainak és a legfrissebb irányzatok keveredése. A textil gyártással foglalkozó cégben ez még hangsúlyosabbá vált, hiszen rég elfeledett klasszikus minták, korhű másolatait állították elő, részben mások, részben saját maguk által tervezett enteriőrök számára.

Az általuk nyújtott minőséget jól jellemzi az a tény, hogy többször is dolgoztak a Fehér Háznak. Összesen kilencszer, a megrendelők között pedig Truman, Eisenhower, Nixon, Kennedy, Johnson, Carter, Reagan, és Clinton elnökök. A munkák tényén túl, egyetlen részletet sem árultak el soha, egyetlen megrendelőjükről sem. A diszkréció éppúgy fontos része volt az üzleti szemléletüknek, mint a személyes megjelenésük. Ez nem csak Iris esetében igaz, hanem – nem régiben 100 évesen elhunyt – férjére is, aki előszeretettel viselt a saját gyártású, mintás anyagaikból készült nadrágot.

“More is more and less is a bore”

A több az jobb szellemisége nemcsak Iris Apfel öltözékét és enteriőrjeit jellemzi, hanem az egész életét. 11 éves kora óta szenvedélyes gyűjtő, elképesztően aktív életet élt 1992-ig a férjével közös cégük eladásáig és az elmúlt évtizedekben még tovább fokozta a tempót. Jótékonykodik, szívesen megosztja a tapasztalait, egyetemen tanít, számos együttműködésben vesz rész. Egy limitált kiadású smink kollekciót tervezett a MAC kozmetikai márkának, saját tervezésű ruhákkal és ékszerekkel állt elő valamint a Blue Illusion divatcég reklámarca volt és ez csak néhány villanás az elmúlt éveiből.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem