Radikális hallgatás

A kapcsolatépítés egyik legalábecsültebb eszköze a tényleges figyelem, amikor nemcsak halljuk, hanem  meg is hallgatjuk a másik felet. A kérdés az, hogyan érhetjük ezt el?

lisetning-filter.jpg

Az időnk nagy részét hallgatással töltjük, egyes becslések szerint az ébren töltött óráink negyedében hallgatunk. Miközben könnyűnek tűnik csak hallgatni, igazából elég nehéz feladat. Ahogy Daniel Pink írja: "Sokunk számára a beszéd ellentéte nem az odafigyelés, hanem a várakozás. Amikor éppen mások beszélnek, jellemzően aközött oszlik meg a figyelmünk, hogy ők mit mondanak most és hogy mi mit fogunk mondani utána – végül mindkettő csak félig-meddig sikerül."

Sokat javíthatunk a helyzeten és figyelmesebb hallgatósággá válhatunk, pusztán két apró változtatással. Az első, ahogy Epiktétosz, a görög sztoikus filozófus megfogalmazta:

 A természet nekünk csak egy nyelvet, de két fület adományozott, hogy kétszer annyit hallgassunk másokra, mint amennyit beszélünk.

Ha megfogadjuk Epiktétosz szavait, mint ahogy azt Jim Quigley, a Deloitte társtulajdonosa és a cég korábbi vezérigazgatója tette. Akkor nemcsak jobb hallgatóság válik belőlünk, hanem ennek következtében a kérdéseink is jobbak lehetnek és többet tanulhatunk a megfigyeléseinkből. Quigley így összegezte a tapasztalatait:

Sokszor nagyobb hatást lehet elérni azzal, ha tudjuk, mit kell kérdezni, mint ha tudjuk, mit kell mondani. Amikor én beszélek, nem tanulok semmit. De amikor másokat hallgatok, sokat tanulhatok.

A másik változtatás pedig az, hogy kapcsoljunk lassabb üzemmódba. Amikor legközelebb valakivel beszélgetünk, a válaszaink előtt várjunk 5 másodpercet. Komolyan. Minden alkalommal. Először furcsának fog tűnni. Azonban, ez a pár másodpercnyi hallgatás jól fejleszti az odafigyelés készségét. Lainie Heneghan tanácsadó - a radikális hallgatásnak nevezett módszer elkötelezett híve – módszerét követve ellenőrizhetjük, hogy eléggé lelassultunk-e. Kérdezzük meg magunktól:

  • A beszélgetőtársaink be szokták fejezni a mondataikat?
  • Ki tudják teljes mértékben fejteni nézőpontjukat, mielőtt félbeszakítanánk őket?
  • Lélegzethez jutnak, mielőtt beszélni kezdenének?

 

Felhasznált irodalom

Adam M. Grant: Adni és kapni – A siker rejtett dinamikája. HVG Könyvek, 2013.

Daniel H. Pink: Eladni emberi dolog – Meglepő igazságok mások meggyőzéséről, HVG Könyvek, 2013.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem