9 dolog, ami elengedhetetlen az énmárkád építéséhez

A  megjelenésed, a névjegykártyád, a profilképed, mind fontos eszközök az énmárkád építéséhez. De nem a legfontosabbak. Ha a cél egy igazán erős személyes márka építése, akkor kezdésként inkább másik kilenc dologra koncentrálj.

screen_shot_2017-03-01_at_19_55_28_1.png

1. Mi a célod? 

A személyes márkaépítés azt szolgálja, hogy a karrierünk szempontjából fontos emberek megismerjék professzionális képességeinket, illetve szakmai életünket meghatározó személyes tulajdonságainkat – pont azok az emberek és pont azokat a tulajdonságainkat, melyek szakmai céljaink megvalósításához szükségesek. Tehát, a folyamat valamilyen szakmai cél elérését szolgálja. Például, hogy te legyél egy terület kikerülhetetlen szakértője.

2. Kell egy kis önismeret 

Gyakran elhangzik, hogy a személyes márkát “ki kell találni”, pedig sokkal inkább “megtalálni” kell. Énmárkánk akkor lesz erős, ha tényleg bennünket reprezentál, első lépésként tehát saját tulajdonságaink felmérésére van szükség. Fontos, hogy ne pusztán szakmai, hanem személyes jellemzőinket is összegyűjtsük. Ez lesz az az alap, amire építkezünk. Az alapvető kérdéseket itt megtalálod. 

paper-art-by-eiko-ojal4-640x640.jpg

3. Kihez beszélsz?

Az énmárkaépítés során azzal is tisztában kell lennünk, hogy potenciális ügyfeleink milyen közös jellemzőkön osztoznak, milyen problémájukra kínálunk megoldást. A közönség megismerése hozzásegít minket ahhoz, hogy hol, milyen felületen érdemes kommunikálnunk, tevékenységünkből, személyiségünkből mi lehet érdekes a számukra.

Ha nincsenek adataid - vagy nem vagy a számok nem a barátaid -, akkor az ideális ügyfél képét is megalkothatod: Férfi vagy inkább nő? Milyen korú?, Mi a foglalkozása? Milyen a jövedelmi helyzete?  Van valami speciális érdeklődése, tevékenysége vagy hobbija? És még hosszan folytathatnám a sort, de a lényeg, hogy minél részletesebb képet alkotsz róla, annál könnyebb dolgod lesz a későbbiekben.

4. A versenytársak

Sokan hajtogatják, hogy a konkurenciával nem kell foglalkozni. Egy coach barátom szerint azonban „mindennel dolgozunk, ami van”. Márpedig ebbe a versenytársak is beletartoznak. Már csak azért is, mert tőlük kell megkülönbőztetned magad. Konkurenciának pedig az tekinthető, aki hasonló terméket, tudást, szolgáltatást nyújt, és hasonló a célcsoportja, mint neked. A konkurenciaanalízisnek számos szempontja lehet, de talán a legfontosabb kérdés: vajon miért őket választják a megrendelők, munkaadók vagy az ügyfeleik?

De a bosszankodás is jó iránytű lehet: érdemes alaposan megnézni azokat a versenytársakat, akiken mindig felbosszantod magad. Ha másért nem, azért, hogy véletlenül se kövesd el azokat a hibákat, amiket náluk kifogásolsz. 

paper-art-by-eiko-ojala-640x1078.jpg

5. Miben vagy más?  

Egy erős márka hiteles, azonnal felismerhető, azonosítható. Nincs ez másképp az erős énmárkák esetében sem. Fontos, hogy markánsan megkülönböztesd magad. A kérdés tehát az, hogyan különbözteted meg magad? Mi az, amiről ismerjenek? Miért pont téged válasszanak?

6. Stratégia

Az énmárkázás ugyanis nem más, mint az a folyamat, melyben a legfontosabb szakmai és személyes tulajdonságainkat, értékeinket tudatosan és következetesen kommunikáljuk, mások számára is láthatóvá tesszük. A következetesség elengedhetetlen, ezért érdemes legalább egy alapstratégiát összerakni.

Persze, nem kell több száz oldalas dokumentumban gondolkoznod, de az alábbi kérdéseket érdemes megválaszolni: Melyik polcra teszed magad? Milyen témáid, üzeneteid vannak? Milyen eszközöket használsz? Hol és hogyan éred el a közönséged? Hetente mennyi időt szánsz az énmárkád építésére? És persze azt is érdemes megvizsgálnod, hogy egyáltalán honnan indulsz

paper-art-by-eiko-ojal-640x640.jpg

 

7. Bemutatkozás

Bemutatkozni mindenki tud, de jól bemutatkozni annál kevesebben. Pedig az első benyomás, az első 60 (vagy éppen 30) másodperc sokat számít. Ráadásul egy megfelelő bemutatkozás, akár egy jó beszélgetést is elindíthat vagy akár egy új munkakapcsolat lehetőségét is jelentheti. Ez a poszt pedig gyakorlati tanácsokat ad a  bemutatkozásod elkészítéséhez.

8. A történeteid

A történetek  személyessé és szerethetővé teszik márkánkat, befogadhatóvá alakítják a száraz tényeket, érzelmeket mozgatnak meg, azonosulásra késztetnek, továbbá emlékezetessé és megjegyezhetővé tesznek minket. A Prezi története például néhány lelkes fiatalé, akik nem találták elég inspiratívnak a piacon lévő prezentációs szoftvereket, és valami izgalmasabb eszközt szerettek volna előadásaik vizuális megjelenítéséhez. Mi a te történeted és hogyan meséld el jobban

9. Online bázis

Az első benyomás a legfontosabb, azon később nehéz változtatni, hangzik a régi mondás. Manapság azonban ezt egyre inkább felváltja a “nulladik” benyomás, azaz a neten található infók alapján  rólunk kialakuló kép. Ez lehet pusztán egy elektronikus névjegykártyaként funkcionáló oldal, egy blog vagy akár csak egy hivatalos profil valamelyik közösségi oldalon. Ha online bázisként egy honlapot - vagy blogot - választasz, akkor a tervezés előtt ezt a posztot érdemes elolvasnod.

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem