Hogyan építsd az énmárkád introvertáltként?

Nem szeretsz a figyelem középpontjában lenni, de mégis építenéd a személyes márkád. Hogyan old fel ezt az ellentmondást? 

szemelyes_marka.jpg

A fentiekben említett dilemma sokakban felmerül, legfőképp az introvertált beállítottságúakban és a visszahúzodóbb alkatú extravertáltakban. Az ellentmondás azonban csak látszólagos, hiszen az énmárkaépítés nem öncélú nyomulás. Nem kell feltétlenül mindig, minden áron, mindenhol jelen lenned, napi 24 órában emberekkel körül venned magad és ismeretlenekkel smúzolni.

A mérsékelt szereplési vágy nem feltétlenül akadály. Ráadásul számos olyan megoldás létezik, amihez nem feltétlenül kell személyesen megjelenned. Az énmárkaépítés esetében, egyébként is fontos szempont, hogy a személyiségedhez, az egyéni helyzetedhez és saját szakmai céljaidhoz leginkább passzoló stratégiát alakíts ki.

Mivel az énmárkaépítés célja mindig az, hogy a valós és rád igazán jellemző tulajdonságaidat, azok az emberek ismerjék meg, akik támogathatják a szakmai és üzleti céljaid elérését. Éppen ezért, nincs mindenkire, minden helyzetben érvényes recept, ahány személyiség, karrierút, élethelyzet annyiféle megoldás létezik. Nézzük, milyen szempontokat vegyél figyelembe, ha introvertáltként építenéd a személyes márkád!

enmarkaepites_2.jpg

 1. Mennyi időd van?

Ha introvertáltként fogsz hozzá a személyes márkád tudatos formálásához, akkor leginkább arra érdemes figyelned, hogy meglegyen a feltöltődéshez szükséges, egyedül töltött idő. Hiszen a legfontosabb különbség az introvertált és az extravertált beállítottságúak között, hogy az előbbieknek nagyobb szükségük van a csendes egyedüllétre a feltöltödéshez. Ezért olyan eszközöket érdemes választani és olyan stratégiát kell kialakítani, ami ezt lehetővé teszi.

 2. Miben vagy jó?

Ne a trendek alapján dönts, hanem az erősségeidre alapoz. Csodásan írsz? Remekül mesélsz történetet egy kamera előtt vagy éppen csodásan adsz elő? Nem tévedés, a nyilvános beszéd nem csak az extravertáltak terepe. Számos introvertált kiváló előadó. Többek között azért, mert nem sajnálják az időt az előkészületekre, a gyakorlásra. Gondolj csak az olyan neves introvertáltakra, mint Meryl Streep vagy Steve Jobs.

A lényeg, hogy a természetes erősségeidre építs és az alapján válaszd ki a megfelelő kommunikációs formát. Például, ha az olyan beszélgetős helyzetek komfortosak neked, amikor csupán egyetlen emberre kell figyelned, akkor lehet, hogy a podcast a te műfajod.

 3. Mi az, ami igazán érdekel?

A legtöbb introvertált nem szívesen beszél magáról, viszont az érdeklődését felkeltő dolgokról örömmel megosztja a gondolatait. Éppen ezért, ha ilyen beállítottságú vagy akkor érdemes az érdeklődési körödet az énmárkád részévé tenni, olyan témát választani, ami igazán és mélyen érdekel. Susan Caint, például pont az érdekelete, hogyan lehet introvertáltként boldogulni ebben az igen csak zajos világban. Még praktizáló jogászként kezdett a probléma feltérképezésébe, mára pedig a terület megkerülhetetlen szakértőjévé vált.

personal_branding.jpg

 4. Válogass!

Ez igaz az online jelenlétre, a nyilvános szereplésekre vagy éppen a kapcsolatépítő eseményekre. Nem kell minden adódó lehetőséget kihasználni, nem kell mindig elérhetőnek lenned. Válogasd ki a céljaidnak legfontosabbakat: elég, ha csak egy online felületen vagy jelen illetve, ha számban kevesebb, de minőségibb kapcsolatot alakítasz ki.

 5. Csak lépésről, lépésre!

Ahogy mondani szokták: sok kicsi, sokra megy. Nem feltétlenül kell óriási lépésekben haladnod. Például, a kapcsolatépítés - vagy nyilvános szereplés esetében -, nem kell azonnal többszáz fős tömegrendezvényekben gondolkodnod. Ha jobban passzol a személyiségedhez az egy-két fős megoldás , akkor így haladj. Úgyis építhetsz kapcsolatokat, ha hetente, kéthetente meghívsz kávéra vagy ebédre egy olyan embert, akivel már munkahelyi közegben találkoztál, de szívesen megismernéd jobban. 

A végére pedig a szempontok mellé, egy már sokszor kipróbált és bevált tipp. Ha elakadnál az énmárkád építésében, akkor válts nézőpontot. Ennek pedig az egyik legjobb módja, ha átgondolod: milyen tanácsot adnál a legjobb barátodnak az adott helyzetben?

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem