Utazz az időben!
Emlékszel, hogy milyen volt a Google, az Apple vagy az Index 5 vagy 10 évvel ezelőtt? Mutatom. Sőt, azt is, hogy hogyan használhatod fel, ha éppen új honlapot tervezel vagy a régit alakítanád át.
A napokban rátaláltam egy oldalra, aminek a segítségével kicsit visszamehetünk az időben, mivel 498 milliárd honlap képeit tárolja. Idősorosan, az első megjelenésüktől, napjainkig. Igazán jó móka az archive.org oldalán kutakodni és persze hasznos is, ha éppen új honlapot terveznél vagy a régi oldalad újítanád meg. Már többször írtam arról, hogy milyen lépéseket érdemes tenni, mielőtt egy honlapot készítenél (például itt). Ilyenkor - többek között - érdemes jó példákat keresni, nagy forgalmú oldalakat megnézni a neten, mielőtt felkeresnék egy honlapkészítésben járatos szakembert.
Most azzal egészíteném ki a fentebbi tanácsot, hogy ne csak az adott oldal jelenlegi állapotát nézd meg, hanem időben is menj egy kicsit vissza. Így megfigyelheted a trendeket és szempontokat kaphatsz az oldalad frissítéséhez. De nem is szaporítom tovább a szót, inkább mutatok néhány példát. A példáknál az első kép minden esetben a 10, a második fotó pedig az 5 évvel ezelőtti állapotokat mutatja.
Ha nem is mindenki kedvenc híroldala az Index, azonban stabilan tartja előkelő helyezését a magyar híroldalak között. Az elmúlt évek frissítései során a logóhoz nem nyúltak és az alapszín is maradt. Szerencsére a bekékült linkek korszaka már elmúlt, bár némi nosztalgiával töltött el a látványuk.
Az Apple nemcsak designban váltott, hanem a hangsúlyok is változtak. Tíz éve még fontos volt a versenytárs is, idővel már csak a termékeire, szolgáltatásaira koncentrált. Nagy képpel.
Ha már egyszer Apple, akkor Guy Kawasaki - a cég egykori evangelistája - sem maradhat ki. Az első öt évben a struktúra maradt, de a betűtípusok egy részét és a képeket lecserélték. Minimál megoldásként, ha éppen nincs idő és energia egy nagyobb felújításra ez is egy járható út.
De térjünk vissza még egy kicsit a nagyokhoz. A Facebook esetében a design változásain túl, érdemes szemügyre venni az üzenet változását, hogyan rövidült és változott a tartalma (és persze a 'Mark Zuckerberg production' felirat is elmaradt a főoldalról a tulajdoni forma megváltozása miatt).
A Googlenél már kezdetektől a funkcionalitást és a letisztultságot helyezték a középpontba. Jól látszik, hogy az egyszerűsítésnek soha nem lehet vége. A mindenkori design csapat komolyan veszi a tételt: nem akkor van vége egy tervezési folyamatnak, amikor már nem tudsz mit hozzátenni a dologhoz, hanem akkor amikor már nem tudsz mit elvenni.
Sokan a színeknél akadnak le, amikor márkaépítésről van szó. Majd a választott színt mindenhol hangsúlyosan szerepeltetik. Szerencsére, ez a trend is eltünőben van. Jó példa erre Martha Stewart oldala, ahol a jellegzetes paszteles-mentazöldből mára csak egy diszkrét csík maradt.
Barack Obama semmiképp sem maradhat ki egy ilyen listából, hiszen ő az a politikus, aki először használta professzionálisan az online eszközöket kampányaiban. Tehát, mindenképp tanulmányozandó, különösen a hírlevelezőknek.
Jamie Oliver oldalán pedig jól megfigyelhető, hogy egy blogjellegű online felületből, hogyan lesz honlap. Az elmúlt tíz évben a nevén kívül, mindent megváltoztattak.
Seth Godin pedig szép példája annak, hogyan lehet a termékekről, a saját személyedre átteni a hangsúlyt. Ő ezt egy lépésben tette meg, hiszen 6 évvel ezelőtt változtatott.
A lényeg az, hogy ha honlapkészítés előtt állsz, keress példákat, majd a kedvenc oldalaid múltjának változását is vedd szemügyre: hogyan és min változtattak, hová helyezték a hangsúlyokat, hogyan és milyen lépéseken keresztül jutottak el a jelenlegi állapotba. Így a nosztalgiázáson túl, egész biztosan tanulni fogsz egy-két dolgot és a tapasztaltakat felhasználhatod a saját oldalad kialakításánál.